30. 9. 2012
1. Potřebuje české vysoké školství reformu? Pokud ano, jaké by měly být její
základní principy?
České vysoké školství nepotřebuje zásadní reformu směrem ke „ztržnění“, nýbrž naplňování principů jako otevřenost, přístupnost a autonomie vědy a vzdělání.
2. Jaký model financování vysokého školství a vědy by podle Vás byl pro Českou
republiku nejvhodnější? Kolik procent HDP by měl stát věnovat na vzdělávání a
vědu? (V roce 2009 v ČR 0,43 % HDP, přičemž průměr OECD je cca 1,2 %.)
Vysoké školství a věda jsou veřejné statky, proto musí dominantní roli při jejich financování hrát veřejné zdroje. Alespoň 1% HDP je neoddiskutovatelný a legitimní požadavek.
3. Měl by být v České republice zaveden ucelený systém finanční podpory pro
studenty, pokud ano, jaká by měla být jeho podoba? (Náklady na život studenta dnes
v průměru překračují 9 tisíc korun měsíčně.)
Systémová finanční podpora studentů pomocí grantů, stipendií, příp. půjček napomáhá odstraňování sociálních nerovností v přístupu k VŠ vzdělání. Systém finanční podpory se však nesmí stát předstupněm k zpoplatnění studia.
4. Podpořil/a byste plošné zavedení nějaké formy zpoplatnění vysokoškolského
studia (zápisné, školné)?
Školné ani zápisné nemůže nahrazovat veřejné zdroje a nesmí být překážkou v dostupnosti VŠ vzdělání. Jsem proti zpoplatnění práva na vzdělání i proti zadlužení mladého člověka při vstupu do samostatného života.
5. V souvislosti s reformou vysokého školství se velmi často hovoří i o úpravě
akreditačního systému. Souhlasíte s tím, že by se současný systém měl zásadně
změnit? Jestliže ano, jaké úpravy v této oblasti byste podpořil/a? Jaký by měl být
postup státu ve věci udělování akreditací soukromým vysokým školám, jejichž
kvalita je mnohdy zpochybňována?
Akreditační systém by se měl zjednodušit (v podobě institucionálních akreditací), nikoliv změkčit. Odborné nároky musí být stejné na všechny typy VŠ.
Petr Štěpánek: Změna pro Senát (oficiální stránky)
——————————————————————————————-
Nezávislá iniciativy Za svobodné vysoké školy sdružuje vysokoškolské studenty a učitele. Vznikla na přelomu roku 2011 a 2012 jako reakce na dva připravované věcné záměry zákonů, které měly zásadním způsobem změnit podobu českého vysokého školství. O dva měsíce později iniciativa spolupořádala Týden neklidu, který přivedl do ulic českých měst téměř 20 000 studentů a studentek, kteří s připravovanými změnami nesouhlasili.