4. 10. 2012
Do konce září se měly městské části vyjádřit k návrhu Útvaru rozvoje hl. města Prahy vymezit centra se starou hlukovou zátěží 70 dB ve dne a 60 dB v noci, kde se mohou stavět nové stavby. Stará zátěž je stav, který by byl za současné právní úpravy protiprávní a měl by se do určité doby odstranit.
Praha se však rozhodla tento přechodný stav petrifikovat, či dokonce zhoršit. Využila kontroverzní nařízení vlády č. 272, které umožňuje postavit ojedinělé stavby, obytné domy či polyfunkční objekty v historických centrech měst, buď v prolukách či na nárožích, a ve svém návrhu jde dokonce nad rámec tohoto ustanovení. Vymezuje tyto oblasti v centrech všech pražských městských částí a obcí, kde chtějí developeři a architekti stavět, dokonce i v místech, kde žádná stará hluková zátěž neexistovala, třeba v Suchdole, Lysolajích či Cholupicích. Do tohoto návrhu spadá i velká část Prahy 4 rozkládající se zejména podél magistrály. Klub Strany zelených na Praze 4 proti tomuto návrhu ostře protestoval a vyzval Radu MČ Praha 4, aby k němu vydala odmítavé stanovisko.
Předseda Klubu a kandidát SZ a KDU-ČSL na senátora Petr Štěpánek k tomu říká: “Tento návrh vypracovala skupina architektů dosazených na ÚRM radním pro územní rozvoj Tomášem Hudečkem (TOP 09), aby připravila nový metropolitní územní plán. Plně nám potvrdil naše obavy, že představa radního Hudečka, který rád hovoří o tom, že nový plán odstraní korupci, je taková, že ta se odstraní prostě tím, že developeři budou moci stavět všude, kde chtějí, dokonce i v zónách s nadlimitní zátěží. Tak rozhodně nebudou muset podplácet hygieniky či pracovníky odboru ovzduší na magistrátu, aby jim vydali souhlasná stanoviska s výstavbou. Příznačný je také způsob, jakým se ÚRM snaží tuto představu realizovat, žádá rady městských částí, aby se vyjádřily, přestože podobné návrhy by měly být předloženy zastupitelstvu po široké diskuzi s veřejností,“ uzavírá Petr Štěpánek.
Alžběta Rejchrtová, zastupitelka za SZ na Praze 4 a organizátorka žaloby proti městu kvůli nadměrnému hluku na magistrále dodává. „Tento návrh by však měl být jako protiústavní rovnou zamítnut. Pokřivuje totiž již tak špatné nařízení vlády, jež vedle možností stavět ojedinělé objekty v zónách se starou hlukovou zátěží, zavedlo novou metodiku měření, která umožňuje změkčit hlukové limity až o 7 decibelů. Když se hlavnímu hygienikovi Vítovi před rokem nepodařilo prosadit nový hlukový zákon se limity hluku zvýšenými o 10 dB ve dne a 5 dB v noci, proti němuž protestovala veřejnost, dokázal v tichosti, bez pozornosti médií protlačit do vlády tohle nařízení, který již celý rok kritizují nejen akustikové a protihluková občanská sdružení v celé republice, ale také řada starostů obcí a městských částí. Developerům vadí naše zákony na ochranu životního prostředí a je nestoudné, že jim státní orgány vycházejí vstříc.“
Petr Štěpánek
608702154
Alžběta Rejchrtová
607835667
**
Základní hygienické limity jsou 50 dB ve dne a 40 dB v noci, nad ně se již zjednodušeně řečeno může poškodit zdraví. Protože však všude tyto limity nelze dodržet, stanoví se korekce + 5 decibelů pro městské prostředí a dalších 5 decibelů pro okolí hlavních komunikací. Pro okolí dopravou nejzatíženějších komunikací platí proto limit 60 dB ve dne a 50 dB v noci. Pokud však byly tyto oblasti zatížené hlukem ještě před rokem 2001, kdy vstoupil v platnost zákon o ochraně zdraví, stanovila se další korekce staré zátěže + 20 dB, tedy 70 dB ve dne a 60 dB v noci. Hygienické limity jsou tudíž určitým společenským konsenzem. Stará zátěž je však opatření přechodné povahy, které toleruje stav, jenž by byl za současné právní úpravy protiprávní.