7. 4. 2011
Může za to prach a hluk z tisíců kamiónů projíždějících denně Spořilovskou ulicí.
Spořilovskou ulicí projede denně celkem 55 tisíc vozidel, z toho přibližně 10 tisíc je těžkých kamiónů.
Hluk a prach trvale překračující limity a přímo i nepřímo zasahují 15 tisíc obyvatel Spořilova. Nyní se tato extrémní zátěž začala projevovat i na jejich zdraví. Občanské sdružení SOS Spořilov provedlo po navedení kamiónové přepravy na Spořilovskou ulici anonymní dotazníkové šetření. Vyhodnoceno bylo 261 dotazníků od obyvatel většiny ulic z bezprostřední blízkosti této ulice.
„Zhoršení původních nemocí po 21. 9. 2010 uvedlo 81 procent respondentů. Téměř 70 procent onemocnělo i dalšími nemocemi a u téměř 85 procent se projevily opakované alergické reakce na znečištěné ovzduší. Nová onemocnění jsou především záněty průdušek a hrtanu, záněty spojivek, astma a chřipka,“ řekla Právu Jana Růžičková z SOS Spořilov. Podle
dotazníku dále 84 procent respondentů trpělo nespavostí a u 72 procent se snížil pracovní výkon.
Praktický lékař Bořek Mikuláš má ordinaci přímo u Spořilovské spojky. „Když mám jen pootevřené okno, nemůžu kvůli hluku vyšetřovat poslechem. Mimoto jsem loni v září registroval zvýšený počet zánětů horních i dolních cest dýchacích a zhoršené alergie nejrůznějšího charakteru. To sice nemusí se změnou dopravního režimu přímo souviset, ale je to varující,“ uvedl pro Právo Mikuláš.
Radnice Prahy 4 nyní navrhuje řešení, které by mělo těžce zkoušenému Spořilovu a jeho obyvatelům alespoň trochu ulehčit. „Počítá se zákazem vjezdu kamiónů na Spořilovskou ve směru od Jižní spojky k D 1. Kamiónová doprava v tomto směru by byla odkloněna po Jižní spojce až na křížení s ulicí 5. května a po ní ven z Prahy. Ve směru od D 1 na Jižní spojku by kamióny projížděly Spořilovskou i nadále. Tato opatření by snížila dopravní zátěž Spořilovské minimálně o polovinu, neboť kamióny na této komunikaci by jezdily pouze z kopce, což by zásadně snížilo i hladinu hluku a exhalací,“ řekl Právu tiskový mluvčí Prahy 4 Michal Sochor.
Radnice prý tento plán již projednala se zástupci magistrátu, Technické správy komunikací, spořilovských občanů a s dopravními experty. Podporu měl vyslovit i primátor Bohuslav Svoboda (ODS).
Jde zatím o provizorní řešení, o protihlukových opatřeních na Spořilově se zatím pouze jedná. Letos na ně magistrát podle svého vyjádření uvolní sedm miliónů korun, které půjdou na projektovou a investorskou přípravu. Dostavba úseku č. 511 Pražského okruhu, který by kamiónovou dopravu ze Spořilova odvedl, se kvůli Superstrategii ministerstva dopravy odsouvá.