2. 4. 2009
První data po zúžení Legerovy ulice se musí vyhodnotit.
Praha – Čtrnáct dní po zúžení Legerovy ulice v centru Prahy ukazují první měření, že na tomto úseku frekventované magistrály mírně ubylo škodlivin z automobilových výfuků, jak si od přiškrcení komunikace slibovala radnice druhého pražského obvodu.
Podle Českého hydrometeorologického ústavu, který má v ulici měřicí stanici, to ovšem ještě neznamená, že přiškrcení komunikace skutečně kvalitě ovzduší pomohlo. Zjištěná data o oxidu uhličitém a oxidu dusičitém se ještě musí vyhodnotit. Ústav navíc ještě nemá k dispozici údaje o imisích jemných částic prachu.
„Ze zjištěných údajů by se dalo usuzovat, že se situace ve znečištění ovzduší trošinku zlepšila, ale měření je hodně ovlivněné vzdálenějším odběrem znečišťujících látek po zúžení komunikace,“ řekla Aktuálně.cz Jana Ostatnická z hydrometeorologického ústavu. Měřicí stanice totiž stojí u té části Legerovy ulice, kde v půlce března „zmizel“ jeden jízdní pruh, takže automobilové exhalace jsou dál. Proto mohou být imisní měření zkreslena.
Na výsledky je ještě brzy
Do výsledků prvních měření se navíc podle meteoroložky Jany Ostatnické musí promítnout i rozptylové podmínky v jednotlivých dnech, respektive hodinách. „Zatím jde o operativní neverifikovaná data,“ upozornila Ostatnická. Na závěry o tom, jak zúžení Legerovy ulice o jeden pruh pomohlo tamnímu ovzduší i hlukové zátěži, je brzy i podle Václava Vondráška, místostarosty Prahy 2. Vondrášek uvedl, že radnice čeká na výsledky měření nejen exhalací a hluku, ale například i počtu aut, která Legerovou ulicí projedou.
Auta zúženou ulici objíždějí, tvrdí sousední radnice
Zúžení Legerovy ulice ze čtyř na tři pruhy kritizuje sousední Praha 4. Tvrdí, že kvůli omezení provozu jezdí víc aut po objízdných trasách. „První dny ukázaly, že tu je mírný nárůst na objízdných trasách. Nárůst je zhruba deset procent, je spíše na těch vzdálenějších trasách, než kde jsme se obávali,“ řekl starosta čtvrtého pražského obvodu Martin Hudec. Řidiči podle něj raději sjedou z magistrály dříve, aby se vyhnuli kolonám.
Radnice Prahy 2 oponuje, že se kolony neprodloužily, jízda je naopak plynulejší. Právě na případných dopravních komplikacích závisí to, zda pražský magistrát nevrátí Legerovu ulici do původní šířky.
Ulice s nejšpinavějším ovzduším v republice
V Česku není místo, kde by exhalace z aut – včetně rakovinotvorných látek – ohrožovaly lidské zdraví tak, jako právě v pražské Legerově ulici. Například u imisí oxidu dusičitého se hygienický limit může překročit maximálně 18krát za rok. V Legerově ulici to ovšem bylo předloni 254krát a loni 106krát. „Data za rok 2008 ale ještě nejsou uzavřena,“ poznamenala Jana Ostatnická z českého hydrometeorologického ústavu.
Úplné znění článku včetně grafů najdete na následující webové stránce: http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=633359
Autor: Pavel Baroch
Zdroj: aktualne.cz, 1.4.2009