14. 4. 2009
Pražský magistrát se zatím úspěšně vyhýbá tomu, aby na frekventované magistrále v ulici 5. května snížil hluk pod platné hygienické limity.
Praha – Pražský magistrát se zatím úspěšně vyhýbá tomu, aby na frekventované magistrále v ulici 5. května snížil hluk pod platné hygienické limity.
Nyní získal od Nejvyššího soudu odklad, který se může změnit až ve vítězství magistrátu nad obyvateli rušné ulice, kterým pod okny projede každý den až sto tisíc aut.
Soud rozhodl, že Praha zatím nemusí s hlukem dělat nic. A to až doby, než soudci projednají magistrátní odvolání proti loňskému rozhodnutí pražského městského soudu, který Praze nařídil, že do roka musí decibely v jedné z nejrušnějších ulic v zemi snížit pod platné hygienické limity.
Lidé z ulice 5. května se nemíní se současným stavem smířit. „Rozsudek městského soudu stále platí, magistrát měl něco udělat,“ řekla Aktuálně.cz Alžběta Rajchrtová, zástupkyně sdružení obyvatel postižených magistrálou.
Aut na magistrále přibylo
Představitelé sdružení hodlají například vystoupit na jednání dopravního výboru magistrátu anebo znovu napsat soudu, protože situace se na magistrále od loňska ještě horšila. Aut zase přibylo.
Praha se brání, že za dvanáct měsíců nemohla s hlukem nic udělat. Navíc obvinila obyvatele ulice 5. května, že znemožnili výstavbu protihlukových stěn před svými okny.
„Zpracovali jsme projekt na výstavbu protihlukových stěn v této oblasti a na tuto investici již bylo vydáno i stavební povolení. Nestaví se pouze proto, že se občanské iniciativy proti povolení odvolaly. Jsou to ony, kdo v této chvíli řešení blokuje,“ řekl Aktuálně.cz mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.
Stěna by nás od hluku stejně neochránila
Pankrácké občanské sdružení ovšem tvrdí, že protihlukové stěny – jak je magistrát navrhl – sníží decibely jen nepatrně, a to ještě pouze lidem, kteří žijí v nižších patrech. Takže toto řešení nepokládá za účinné.
Zástupkyně sdružení Alžběta Rajchrtová navíc tvrdí, že protihlukové stěny by Praha postavila jen v případě, pokud by tamní obyvatelé souhlasili se stavbou nových nájezdových ramp pro automobily, čímž by se dopravní situace ještě zhoršila.
Kvůli plánovaným rampám už sdružení podalo na hlavní město žalobu.
Přes den dosahuje hluk v ulici 5. května, kudy projíždějí desítky tisíc aut například na brněnskou dálnici, hranice až 77 decibelů, v noci se blíží k 70 decibelům. Podle hygienických limitů je maximální hranice 60 decibelů ve dne a 50 v noci.
Primátor Pavel Bém tvrdí, že nepříjemný stav na magistrále se zlepší až poté, co budou dokončeny obchvaty Prahy.
Autor: Pavel Baroch
Zdroj: aktualne.cz, 11.4.2009