18. 6. 2011
Blokády v Praze nechystají jen odboroví předáci, i když ti si s nimi zřejmě pospíší. Vlna žalob a stavění zátaras na Spořilovské ulici se chystá také na podzim. Důvod?
Obyvatelé Spořilova už nevědí, jak město upozornit na to, že nemohou dýchat. Jejich zdravotní stav se poté, co jim pod okny domů a bytů projíždějí tisíce kamionů denně, rapidně zhoršil. Dokladují to i na odborné studii.
„Vážné zdravotní problémy občanů byly doloženy dotazníkovým šetřením u více než 250 obyvatel,“ uvedla Jana Růžičková ze sdružení SOS Spořilovu, podle kterého je kumulace kamionové dopravy život ohrožující.
Zástupci sdružení se minulý týden dostavili na jednání dopravního výboru magistrátu, aby tlumočili názor více než 15 000 obyvatel Spořilova. Podle nich se v místě zhoršilo životní prostředí a hluk překračuje limity.
Kamiony tak od konce září sjíždějí z východního konce okruhu po brněnské dálnici a Spořilovské ulici. Pak opět najíždějí na Jižní spojku směrem na Šterboholy.
„O dopravní změně nerozhodoval kvalifikovaný orgán, ale jen úředník. A navíc bez hlukové studie. Připravili jsme sadu žalob,“ řekl na výboru Petr Strnad, který se sdružením SOS Spořilovu spolupracuje.
Podle něj se chystá žaloba k Nejvyššímu správnímu soudu, která by měla napadnout umístění dopravních značek, které vjezd kamionů do Spořilova umožňují. Sdružení chce podat také trestní oznámení na ředitele magistrátního odboru dopravy, který vydal rozhodnutí o převedení
dopravy. Dále plánuje sdružení podat takzvané sousedské žaloby, kterými se chce domáhat protihlukových opatření. Uvažuje se o několika variantách
Náměstek primátora pro dopravu Karel Březina (ČSSD) na jednání výboru řekl, že se uvažuje o několika variantách.
Jednou z možností je vedení kamionové dopravy směrem od brněnské dálnice dále po ulici 5. května.
Variantou je rovněž to, že by kamiony mohly po Jižní spojce jezdit v nočních hodinách,“ řekl primátorův náměstek pro dopravu, který ale ještě před měsícem zásadně odmítal, že by se kamiony měly vrátit na Jižní spojku.
Obyvatel se zastává i vedení radnice v Praze 4. „Situace na Spořilově je dlouhodobě špatná a musí se řešit,“ řekl starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS).
Déle než před měsícem předložila radnice Prahy 4 návrh na zjednosměrnění Spořilovské. Směrem dolů ulici by jezdily kamiony dál. Ale nahoru by těžké nákladní vozy měly zákaz. Z Jižní spojky by sjížděly o 400 metrů dále na křížení s dálnicí D1. „Tento plán zatím leží na magistrátu,“ sdělil Michal Sochor, mluvčí Prahy 4.
Toto řešení má ale jeden háček. Pro to, aby bylo možné pustit kamiony na sjezd k D1, je nutné zesílit přemostění u Kačerova. Podle odhadů Prahy 4 měla úprava mostu stát od 10 do 20 milionů korun.