16. 8. 2011

Přes prázdninový víkend podepsalo jen v Praze 4 petici proti návratu kamiónů na Jižní Spojku a Barrandovský most 550 obyvatel. Zelení a místní sdružení odhadují, že podpsiů bude v krátké době několik tisíc. Proti návratu kamiónů se začínají ozývat i obyvatelé Prahy 5 a Spořilova.


Zelení přitom již dlouho navrhují úplně jiný postup. Jeho princip je stejný jako v době výstavby dálnice D8, kdy kamiony mezi Českou republikou a Saskem dopravovala železnice. Obdobné opatření pro Prahu by přitom ulevilo především Spořilovu.

Zelení navíc navrhli jak v Zastupitelstvu HMP, tak v Zastupitelstvu MČ Praha 4 v rámci projednávání rozpočtu uvolnění prostředků na výstavbu polykarbonátového tubusu nad ulicí Spořilovskou, který by obyvatele Spořilova uchránil alespoň od hluku. Protihlukové opatření na Spořilovské je v Akčním plánu snižování hluku v Pražské aglomeraci již od roku 2008, kdy jej nechal zpracovat radní Štěpánek. Jeho vybudování zhatili společným hlasováním velkokoaliční zastupitelé ODS a ČSSD na městě i v MČ. Usnesení nepodpořil ani radní HMP pro infrastrukturu Lohynský, který je zároveň předsedou klubu ODS v Praze 4.

„Svým rozhodnutím vrátit noční provoz kamiónů na Jižní spojku a Barrandovským Rada hl. m. Prahy Spořilovským příliš neprospěje, naopak opětovně dále zatíží oblast, která je i po odklonu tranzitní kamionové dopravy na jižní část Pražského okruhu silně zasažena hlukem a emisemi. Kamiony do rezidenčních částí Prahy nepatří. Zdá se, že město naprosto rezignovalo na jakékoli investice do zdraví občanů. Přitom tyto investice by byly zlomkem částek vynakládaných na dopravní stavby,“ kritizuje nesystémové opatření zastupitelka MČ Praha 4 za zelené Iva Kotvová.

Čtveřice občanských sdružení aktivních v oblasti Braníka předala náměstkovi primátora Březinovi společný protestní otevřený dopis. Kritizují v něm nekoncepčnost navrženého řešení, které nesnímá problém z obyvatel Spořilova, pouze ho částečně přenáší i na obyvatele Krče a Braníka:

„Je obecně nepřípustné, aby se těžká tranzitní doprava třeba dočasně dovnitř města vracela – zvláště pak do oblastí, kde jsou i v současném stavu překračovány hlukové a imisní limity,“ kritizuje rozhodnutí rady Adéla Gjuričová z občanského sdružení Náš Braník.

„Rada HMP dnes podlehla kamionové lobby v čele s ČESMADem. Jediný profit z návratu
kamionů na Barrandovský most budou mít dopravci, kteří se tak vracejí ze zpoplatněné dálnice na nezpoplatněnou místní komunikaci. Na Barrandovský most a Jižní spojku se
s kamiony vrací hluk, smog, dopravní nehody a semafor na nájezdu. Návrh neuleví
Spořilovu a přitíží Praze 4 a 5 a nově i Malé a Velké Chuchli a Lahovicím, kudy
kamiony ve větším množství nejezdily ani dříve. Nadále trváme na odklonění kamionů
na železnici – jen takové opatření pomůže Spořilovu i zbytku Prahy 4,“ nesouhlasí s
usnesením Rady HMP zastupitel a někdejší radní Štěpánek.

Iva Kotvová 604 346 741
Petr Štěpánek 608 702 154