31. 8. 2012

Za nezodpovědný experiment s Pražany a návštěvníky hlavního města označili chystané změny v MHD pražští zastupitelé Strany zelených. Tento hazard se městu vymstí – nepohodlná veřejná doprava způsobí, že nemalá část cestujících přesedne do automobilů se všemi doprovodnými důsledky – znečištěním ovzduší, zvýšeným hlukem, ulicemi zaplavenými popojíždějícími a parkujícími auty.

Zelení vyzývají primátora Svobodu a náměstka Noska, aby návrh na škrty ve veřejné dopravě vzali zpět.

„Nazývat škrty v MHD v důsledku katastrofického hospodaření v Dopravním podniku novou sítí metropolitních linek je cynismus, jakého se nedopustil žádný předcházející primátor,“ kritizuje postup města Petr Štěpánek, zastupitel městské části Praha 4 a senátní kandidát v Praze 4.

Místostarosta Prahy 3 za SZ Ondřej Rut poznamenává: „Korupce a rozkrádání majetku dopravního podniku – ať už k němu došlo v minulém nebo tomto volebním období – nesmí dopadnout na cestující. Řeči o úsporách a vyhánění kmotrů nesmí maskovat radikální zvrat k horšímu v kvalitě a plynulosti veřejné dopravy v Praze.“

Magistrát osekání veřejné dopravy obhajuje snížením nákladů, jednak tím, že v řadě směrů vedly duplicitní linky. Místostarostka Prahy 10 pro územní a strategický rozvoj Ivana Cabrnochová toto zpochybňuje: „Magistrát nesmyslně argumentuje tím, že na rychlost a pohodlnost cestování nebude mít vliv, že místo jedné přímé linky bude muset cestující dvakrát
přestoupit. Zkuste se však vcítit do pocitů matky s více dětmi nebo staršího muže o berlích, kteří během listopadových plýskanic při cestě z Malešic na Spořilov budou zvažovat cestu veřejnou dopravou se dvěma přestupy nebo jízdu autem. Podle mě jednoznačně vyhraje automobil.“

Zastupitel MČ Praha 8 a propagátor městské cyklistiky Petr Vilgus k tomu dodává: „Tak jako mnozí občané, i já budu od září pečlivěji zvažovat, jaký dopravní prostředek použiji pro pohyb po Praze. Pokud budu i nadále zdravý a pokud tomu nebude bránit počasí, pojedu do města na kole. Tak jako před časem se odborářská stávka v dopravě stala rozbuškou k výraznému nárůstu počtu cyklistů v ulicích, věřím, že i nynější neschopnost magistrátních
politiků vést dopravní podnik se odrazí v pokračování pražské cyklorevoluce.“

„Dopravní podnik potřebuje management nezávislý na politických tahanicích, průběžnou externí kontrolu ze strany NKÚ a od zastupitelstva jasné zadání v podobě střednědobé moderní koncepce rozvoje,“ řekla Petra Kolínská, zastupitelka MČ Praha 6.

Zelení upozorní na některé nepřijatelné změny v MHD ve čtvrtek 30.8. během ranní dopravní špičky od 7:30 akcí „ZACHRAŇ SVOJI ZASTÁVKU“, a to na několika vybraných zastávkách, kde se změny nejvíce projeví, mj.:

tram Biskupcova (16,19)
bus Dejvická 218
bus Topolová
bus Anděl – ulice Stroupežnického
bus Poliklinika Budějovická (148, 205)
tram I.P. Pavlova

Jak se změny projeví na Praze 4

Praha 4 je změnami nejvíce postižená městská část. Zásadním problémem je zhoršení dopravní dostupnosti zdravotnických zařízení Poliklinika Budějovická a nemocnice Krč. Autobusová linka 148 má zkrácenou trasu od Podolské vodárny pouze do zastávky Kavčí Hory, dříve jezdila až k Poliklinice Budějovická, kde sídlí i Úřad MČ.  Bus 205 je zkrácen pouze do trasy Zelený pruh. Budějovická, ztrácí se spojení k Brumlovce a Thomayerově nemocnici. V oblasti Spořilova zůstává kapacita spojení, ale mění se trasy většiny autobusových linek. Dále např. po zrušení linky 192 spojující Braník s Budějovickou a její náhradou linkou 170 dojde k zhoršení dopravní obslužnosti během víkendů.

Tisková zpráva SZ Praha, 29.8.2012